FAIL (the browser should render some flash content, not this).
Cronologie
Ultimele 5 articole:
Linkuri utile:
Musulmani în America Precolumbiană
Există multe dovezi conform cărora musulmanii din Spania È™i Africa Occidentală au ajuns în Americi cu circa 5 secole înainte de Columb. De exemplu, este înregistrat faptul că, pe la jumătatea sec. X, pe timpul regatului califului Abdul-Rahman III, musulmanii de origine africană au navigat până in vestul continentului din portul spaniol din Delba (Palos) prin „oceanul întunecimii È™i a ceÈ›ii”. S-au întors după o lungă absență cu numeroase prăzi È™i impresiile unui tărâm „ciudat È™i curios”. Se cunoaÈ™te deja că persoane de origine musulmană l-au acompaniat pe C. Columb È™i exploratorii care au urmat după el către Lumea Nouă.
Cel puÈ›in două documente arată prezenÈ›a musulmanilor în America spaniolă înainte de 1550 d.H, asta în ciuda faptului că un decret promulgat în 1539 de către Carlos V, regele Spaniei, a interzis descendenÈ›ilor musulmanilor spanioli care au fost arÈ™i public să emigreze în Indiile Occidentale. Decretul a fost ratificat in 1543 È™i ulterior s-a publicat un ordin pentru expulzarea tuturor musulmanilor de pe teritoriile spaniole aflate la mare.
Printre dovezile referitoare la ajungerea musulmanilor in Americi se află:
a) documente istorice
Istoricul È™i geograful musulman Abul-Hassan Ali Ibn Al-Hussain Al-Masudi (871-957 d.H.) scrie in cartea sa Muruj adh-dhahab wa maadin al jawhar (Prăzile de aur È™i carierele de pietre preÈ›ioase) că, pe timpul regatului califului musulman al Spaniei Abdullah Ibn Mohammad (888-912), un navigator musulman, Khashkhash Ibn Said Ibn Aswad, din Cordoba, a traversat Atlanticul aflând un teritoriu necunoscut (ard majhoola) È™i s-a întors înapoi cu un tezaur fabulos. Pe harta lumii a lui Al-Masudi există o porÈ›iune largă în Oceanul Întunecimii È™i a CeÈ›ii la care face referire ca fiind un teritoriu necunoscut.
Istoricul musulman Abu Bakr Ibn Umar Al-Gutiyya a relatat ca, pe timpul regatului califului musulman al Spaniei, Hisham II (976-1009), un alt navigator musulman, Ibn Farrukh, din Granada, a plecat din Cadiz în 999, traversând Atlanticul, până în Gando (Insula Marilor Canare), vizitându-l pe regele Guanariga, È™i continuând până în vest unde a găsit È™i a numit două insule, Capraria È™i Pluitana. S-a întors în Spania în mai 999.
Cristofor Columb a plecat din Palos (Delba), Spania, înspre Gomera (Insulele Canare). Gomera înseamnă în lb araba o mică bucată de lemn aprinsă. Acolo s-a îndrăgostit de Beatriz Bobadilla, fiica primului căpitan general al insulei (Bobadilla vine de la numele arab Abu Abdillah). Mai târziu, un alt Bobadilla (Francisco), in calitate de comisar real, l-a presat pe Columb È™i l-a adus din Santo Domingo înapoi în Spania, în 1500. Familia Bobadilla era în relaÈ›ii bune cu dinastia Abbadid din Sevilla (1031-1091 d H). Pe 12 octombrie 1492, Columb a debarcat pe o mică insulă din Bahamas, numită Guanahani de către locuitorii nativi, È™i renumită San Salvador de către Columb. Guana înseamnă „fraÈ›i” (vine de la ikhwana - în arabă - fraÈ›i), iar Hani este un nume arab. Deci numele original al insulei era „FraÈ›ii Hani”.
Fernando Columb, fiul lui Cristofor Columb, a scris despre negrii văzuÈ›i de către tatăl său în Honduras: „lumea care trăieÈ™te mai la est de Pointe Cavinas, este aproape neagra la culoare”. În acelaÈ™i timp, în aceeaÈ™i regiune trăia un trib de nativi musulmani, cunoscuÈ›i drept almamy. În limbile mandinga È™i arabă, almamy era o extensie a cuvântului al-imam saual-imamu, liderul rugăciunii, sau în alte cazuri È™eful comunității, È™i/sau membru comunității musulmane Imami.
Leo Weiner, un cunoscut istoric È™i lingvist american de la Universitatea Harvard, a scris în cartea sa „Africa È™i descoperirea Americii” (1920) că Columb era informat despre prezenÈ›a mandinga în Lumea Nouă È™i că musulmanii din Africa Occidentală s-ar fi extins în întregul Caraibe, America Centrală, teritoriile Americii de Sud si de Nord, inclusiv Canada, unde au avut comerÈ›, È™i s-au casatorit cu indieni Iroquesas È™i Algonquin.
b) Explorații geografice
Faimosul geograf È™i cartograf musulman Al-Sharif Al-Idrisi(1099-1166) a scris în cartea lui faimoasă Nuzhat al-mushtaq fi ikhtiraq al-afaq (Călătoria nostalgiei prin orizont) că un grup de marinari (din Nordul Africii) a navigat prin Marea Întunecimii È™i a CeÈ›ii (Oc. Atlantic), de la Lisabona, în cele din urmă ajungând pe o insulă unde existau oameni si cultură. În cea de-a patra zi, un traducător le-a vorbit în limba arabă.
CărÈ›ile cu referinÈ›e musulmane menÈ›ionau o descriere bine documentată a unei călătorii de-a lungul Mării Întunecimii È™i a CeÈ›ii făcută de către Sheikh Zayn Eddine Ali ben Fadhel al Mazandarani. Călătoria sa a început în Tarfaya (sudul Marocului), pe timpul regatului regelui Abu Yacoub Sidi Youssef VI (1286-1307) din dinastia Merini, până pe insula Verde din Marea Caraibilor în 1291. Datele călătoriei sale oceanice sunt menÈ›ionate în referinÈ›ele islamice, È™i mulÈ›i învățaÈ›i musulmani cunosc acest eveniment istoric.
Istoricul musulman Chihab Ad-Dine Abu-l-Abbas Ahmad ben Fadhl al-Umari (1300-1384) a descris în detaliu exploraÈ›iile geografice ale sultanilor din Mali, mai departe de Marea Întunecimii È™i a CeÈ›ii, în faimoasa carte „Massaalik al-absaar fi mamaalik al-amsaar” (Rute ale locurilor de interes în provinciile regatelor).
Cristofor Columb È™i primii exploratori spanioli È™i portughezi erau capabili să călătorească de-a lungul Atlanticului (pe o distanță de 2400 km ) datorită informaÈ›iilor geografice È™i de navigaÈ›ie ale musulmanilor. În particular, hărÈ›ile realizate de către comercianÈ›ii musulmani, inclusiv Al-Masudi (871-957) È™i cartea sa Akhbar az-zaman (Istoria lumii), bazată pe materialul reunit în Africa È™i Asia. De fapt, Columb avea 2 căpitani de origine islamică pe timpul primei sale călătorii transatlantice: Martin Alonso Pinzon - căpitanul Pintei, È™i fratele său, Vicente Yanez Pinzon el de la Nina. AceÈ™tia erau bogaÈ›i, experÈ›i care ajutau la organizarea expediÈ›iilor lui Columb. Familia Pinzon era în relaÈ›ii bune cu Abuzayan Muhammad III (1362-1366), sultanul Marocului din dinastia Merini.
c) Inscripții islamice și arabe
Antropologii au arătat că populaÈ›ia Mandinga, sub ordinul lui Mansa Musa, au explorat multe regiuni ale Americii de Nord de-a lungul Mississippi, si a altor sisteme fluviale. În Four Corners, Arizona, scrierile arată că aceÈ™tia chiar au adus în zonă elefanÈ›i din Africa.
Columb a recunoscut în documentele lui că, în ziua de 21 octombrie 1492, pe când barca sa naviga aproape de Gibara, pe coasta NV a Cubei, a văzut o moschee aproape de un munte celebru. În Cuba, Mexic, Texas È™i Nevada s-au descoperit ruine ale unor moschei È™i minarete È™i inscripÈ›ii È™i versete coranice.
Pe timpul celei de-a doua călătorii ale sale, Columb a fost informat de către indienii din Haiti că persoane de rasă neagră fuseseră pe insulă înainte de venirea sa. Ca dovadă, ei s-au prezentat înaintea lui Columb cu lăncile acestor musulmani africani. Armele erau alcătuite dintr-un metal galben pe care indienii le numeau guanin , cuvânt care vine din Africa Occidentală semnificând „aliaj de aur”. Destul de curioasă este È™i relaÈ›ia cu cuvântul arab ghinaa care înseamnă „bogăție”. Columb a adus guanini înapoi în Spania, care au fost analizaÈ›i. Metalul era 56 % aur, 18% platina È™i 25% aramă, exact proporÈ›ia metalului produs în Guinea.
În 1498, în cea de-a 4-a călătorie în Lumea Nouă, Columb a debarcat în Trinidad. Acolo a descoperit nativi ale căror batice semănau cu cele purtate în Guinea, prin culori, stil È™i funcÈ›ie. Le-a numit almayzars (cuvânt arăbesc pentru a acoperi) care erau materialele maurilor, importate din Africa Occidentală (Guinea) pentru Maroc, Spania È™i Portugalia. Pe timpul acestei călătorii, Columb a remarcat că femeile erau acoperite È™i a intrebat nativii de unde au învățat să se acopere aÈ™a. Hernan Cortes, conquiztador spaniol, a descris îmbracămintea femeilor indiene ca fiind: „văluri largi”, „de aÈ™a factură încât seamănă cu hainele folosite de către femeile arabe în Granada”. Inclusiv similaritatea hamacurilor copiilor cu cele folosite în Africa de Nord era ciudată.
Există 565 de nume de locuri (sate, oraÈ™e, munÈ›i, lacuri, râuri) în SUA (484) È™i Canada (81) care au rădăcini arabe sau islamice. Aceste locuri au fost iniÈ›ial numite de către nativii din perioadele precolumbiene. Există nume ca: Mecca (720 locuitori, Indiana), tribul indian Makkah (Washington), Medina (2100 loc., Idaho) (110 loc), Hazen (5000 loc, Dakota de nord), din nou Medina (în Ohio, Tennessee, Texas, Ontario), Mahomet (Illinois), Mona (Utah), Arba (Ontario). Alte nume sunt: Anasazi, Apache, Arawak, Arikana, Chavin, Cherokee, Cree, Hohokam, Hupa, Hopi, Makkah, Mahigan, Mohawk, Nazca, Zulu, Zuni, etc.
 

Autor: webislam.com

Traducere: Kalimat