FAIL (the browser should render some flash content, not this).
Cronologie
Ultimele 5 articole:
Linkuri utile:
Al-Abbas ibn AbdulMuttalib

AL-’ABBAS IBN ’ABDUL-MUTTALIB (radiy-Allahu ‘anhu) (d. 32 A.H.)

Egalitatea si fratia in Allah reprezinta doua trasaturi fundamentale ale crezului islamic. In Nobilul Coran putem citi : „O, voi oameni ! Noi v-am creat pe voi dintr-un barbat si o femeie si v-am facut pe voi popoare si triburi, pentru ca sa va cunoasteti. Cel mai cinstit dintre voi la Allah este cel mai evlavios dintre voi. Allah este Atoatestiutor [si] Binestiutor [’Alim, Khabir].” (trad.sensurilor 49 : 13) De fiecare data cand citim cate ceva despre glorioasa istorie a Islamului, ne reamintim inca o data si inca o data de aceste principii, cu precadere de cel al egalitatii. O interesanta ilustrare a acesteia ne este oferita de catre eroul nostru Al-’Abbas ibn ’Abdul-Mutallib, cel care nu doar ca a fost unul dintre iubitii unchi ai profetului Muhammed (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam), ci si un tovaras de joaca al acestuia (pentru ca amandoi erau apropiati ca varsta, doar cativa ani separandu-i).

In batalia de la Badr, prima confruntare majora din istoria Islamului, unii dintre liderii comunitatii mekkane au fost nevoiti sa se alature armatei pagane, in principal din cauza presiunii morale care le-a apasat umerii. Printre ei au fost si eroul nostru Al-’Abbas si un alt conducator de seama al quraisilor, recunoscut pentru atitudinea si comportamentul compatimitor fata de companionii lui Muhammed (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam). Intelegand aceste lucruri, profetul Muhamemd (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam) a dat ordin ca astfel de oameni sa nu fie omorati, subliniind ca nu ei erau adevaratii dusmani ai Islamului. Mai tarziu, cand Al-’Abbas ibn ’Abdul-Muttalib a fost luat prizonier in Medina, companionii au observat ca Profetul este tulburat. Prin urmare, l-au intrebat : „Care este motivul ingrijorarii tale, Mesager al lui Allah ?” Iar el le-a raspuns : „La urechea mea au ajuns suspinele lui Al-’Abbas, amplificate de situatia in care se afla, fiind legat cu o franghie.” Dupa ceva vreme Profetul a intrebat, „Acum, de ce nu se mai aude Al-’Abbas?” Si i s-a adus la cunostinta ca cineva i-a slabit stransoarea. Profetul a dat ordin sa se procedeze la fel si cu alti prizonieri.

Al doilea incident a avut loc in momentul in care de la prizonieri era colectat pretul rascumpararii lor. In momentul cand lui Al-’Abbas si unora dintre cei care l-au insotit li s-a cerut rascumpararea, acesta a replicat, „Dar eu sunt musulman si am fost obligat sa ma alatur armatei mekkane.” Profetul i s-a adresat, „Allah cu siguranta stie despre acest lucru. Si daca este adevarat, atunci te va rasplati si iti va restitui indiferent cat vei plati. Dar conform situatiei in care te afli, va trebui sa iti platesti rascumpararea.” Astfel, eroul nostru Al-’Abbas ibn ’Abdul-Muttalib, in ciuda legaturii pe care o avea cu Profetul (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam), a fost tratat la fel ca orice alt prizonier de razboi, castigandu-si libertatea numai dupa ce a platit pentru ea.

Conform opiniei anumitor istorici, Al-’Abbas imbratisase Islamul impreuna cu sotia sa mai demult, in timp ce profetul Muhammed (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam) inca se mai afla in Mekka, dar pentru ca succesul alegerii sale sa fie deplin, fie a fost sfatuit, fie a preferat el insusi sa pastreze secretul asupra acestui aspect. Insa, indiferent ce s-a intamplat cu adevarat, cert este ca eroul nostru tot acest timp a fost de partea Profetului si a celor care l-au urmat. Chiar s-a relatat ca profetul Muhammed (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam) l-a sfatuit sa ramana in Mekka pentru a acorda tot sprijinul celor care imbratisasera Islamul, dar din cauza slabiciunilor nu erau in stare sa paraseasca orasul.

Suportul lui Al-’Abbas pentru Islam si profetul sau explica si prezenta sa la intalnirea secreta care a avut loc la Al-’Aqabah si unde 73 de mediniti au incheiat juramantul de credinta cu profetul Muhammed (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam), obligandu-se sa-l protejeze atunci cand va emigra la Al-Madina. Asadar, Al-’Abbas a fost de fata pentru a certifica sinceritatea medinitilor fata de Profet.

Iar dupa victorioasa revenire a Profetului in Mekka, triburile politeiste aflate in imediata vecinatate a Mekkai si-au adunat fortele impotriva musulmanilor. Pentru prima data armata musulmana depasea 12.000 de combatanti. Aceasta situatie nemaintalnita le-a sporit multor luptatori sentimentul de automultumire, atitudine care a condus catre ruina multe armate. Unii dintre soldati chiar au spus, „Niciodata nu vom mai putea fi infranti din cauza numarului nostru prea mic.” Oricum, a fost vointa lui Allah Preainaltul ca soldatii Sai sa fie antrenati cum trebuie pentru bataliile duse in diferite perioade istorice si in cele mai diferite locuri de pe Glob. In contextul dat, armata musulmana a fost inconjurata de catre cea inamica, cazand in capcana specifica ambuscadei si, prin urmare, fiind luata prin surprindere. Numai credinta neclintita in Allah a Profetului, curajul sau, impreuna cu firea eroica si atitudinea unor oameni precum eroul nostru Al-’Abbas ibn ’Abdul-Muttalib au salvat ziua, cunoscuta ca ’batalia de la Hunain’. In acele clipe de cumpana, Al-’Abbas impreuna cu o mana de companioni nu s-au indepartat de Profet (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam).

La ordinul Profetului, Al-’Abbas i-a chemat pe ostenii musulmani imprastiati, acestia strangandu-se precum o furtuna in jurul Profetului. Din acest moment batalia a luat o alta turnura, inamicii fiind infranti, victoria apropiindu-se de fortele musulmane.

Asa cum am aratat mai devreme, Al-’Abbas era unchiul profetului Muhammed (salla-Llaahu ’alayhi wa-sallam), motiv pentru care era foarte indragit. Profetul obisnuia sa spuna, „Al-’Abbas este precum un parinte pentru mine. Oricine il raneste cu ceva, ma loveste pe mine.” In afara de aceasta, este cunoscut faptul ca eroul nostru este si tatal lui ’Abdullah ibn Al-’Abbas, o autoritate recunoscuta in materie de Coran si de invataturi in ale credintei. S-a stins din viata in Al-Madina, in timpul califatului lui ’Uthman ibn Affan (radiy-Allahu ’anhu).

 


Sursa: Mahmoud Esma'il Sieny - "Heroes of Islam", Editura Darussalam, King Saud University, Riyadh, K.S.A, 2000.

Traducere: AbdurRahman